Sunday, June 5, 2011

De eerste maanden op de lijn zitten erop!

Sinds het laatste bericht, zijn we dus begonnen met onze eerste commerciƫle vluchten. De eerste 60 vluchten worden gedaan met speciaal getrainde kapiteinen, ook wel Line Training Captains genoemd. Dit zijn mensen die zelf ook speciaal getraind zijn om met nieuwe First Officers te vliegen.



Na deze 60 vluchten, wordt je allerlaatste examen afgenomen, de "line check". Dit is eigenlijk "gewoon" aantonen dat je al de normale operaties, tegen het tempo van op de lijn, aankan. In deze periode komt er nog steeds een pak informatie op je af. Je weet ondertussen hoe je het vliegtuig moet behandelen, maar je operationele kennis bevindt zich bij de aanvang van de eerste vlucht nog op het laagste niveau. Ik denk dan bijvoorbeeld aan bepaalde procedures/gewoontes op al de verschillende luchthavens, vliegzones, omgaan met de Cabin Crew en passagiers, ...



Op 5 mei heb ik dus de line check afgelegd, met een positief resultaat. Sindsdien is de job alleen nog maar leuker geworden! Na 3 maanden op de lijn begin ik mij er helemaal thuis te voelen. De procedures lopen gesmeerd, en je kunt steeds beter inschatten wat er je te wachten staat. Bijgevolg kan er dus veel meer geanticipeerd worden, wat ons op drukke momenten een heel pak werk bespaart.



Vorige week heb ik me ook terug ingeschreven in de lokale zweefvliegclub! Wat kijk ik er alweer naar uit om nog eens te zweven. Net zoals het bijna 5 jaar geleden allemaal begonnen is.

Zoals u dus al heeft gelezen, valt het vliegen goed mee. Maar er zijn ook nog andere voordelen aan deze job. Zo ziet een mens bijvoorbeeld eens iets in het leven! Verschillende steden, andere culturen, ...



Dat was het dan voor vandaag, de volgende keer zal ik eens een alledaags avontuur proberen uit te schrijven, met wat beeldmateriaal! See you!



No comments: