Wednesday, March 30, 2011

Voila, het ijs is gebroken!

Afgelopen zondag namen we voor de eerste keer een vliegtuig met een MTOW (Maximum Take-off Weight) van ongeveer 40T mee de lucht in!

Op deze vlucht, ook wel 'base training' genoemd, moet een piloot 6 landingen maken voordat hij mag beginnen te vliegen op de lijn (met passagiers).

's Morgens in de briefingroom werd er besloten om naar FMO te gaan. Dit omdat het weer er erg goed was (CAVOK, 090/03). De heenvlucht werd gedaan door mijn collega in opleiding. Nadat hij zijn 6 landings had gedaan, was het aan mij.




Voor de eerste keer mocht ik dus op de rechtse stoel gaan zitten. Door de intensieve simulator training, voelt dit aan alsof je 'thuis komt'. Je weet meteen wat je moet doen, wat er van je verwacht wordt. De motoren worden gestart, en een goede 30 minuten later sta je dus ook al te wachten aan de landingsbaan om op te stijgen.

De verkeersleiding geeft je toestemming om op te stijgen. Opnieuw kom je terecht in de uitgebreide procedures. Alles staat op papier, er is geen discussie mogelijk over hoe je het moet doen. Daarom heb je dan ook maar weinig tot geen tijd om te beseffen dat dit het moment is waarop je zolang gewacht hebt!

De eerste meters hoogte worden gewonnen, de wielen worden binnen gehaald. Daarna draaien we naar rechts, versnellen een beetje en veranderen de configuratie van het vliegtuig. Dit is dus één van die momenten waarop de 'workload' erg hoog is. Een piloot moet op dit moment navigeren in 3 dimensies, verschillende instrumenten bekijken, communiceren, enzovoort.

We hebben ondertussen 180° gedraaid, en vliegen nu parallel met de landingsbaan om daarna terug een 'touch & go' te maken. Dit is een landing, waarna we meteen terug opstijgen.




Na dit 4 keer gedaan te hebben, kregen we een 'slot' (een tijdstip waarop je mag vertrekken naar je bestemming) van één uur later. Als gevolg moesten we dus nogmaals een full stop maken, de motoren afzetten en 30 minuten pauze nemen. Persoonlijk was ik hier wel blij mee. Dit gaf me de mogelijkheid om nogmaals een volledige vlucht te doen, met de nodige voorbereidingen voor de vertrek- en aankomstroutes. Na de aankomst in Brussel, vullen we de flightreports in. Dit leert ons dat deze trainingsvlucht de maatschappij toch een goede 6 000 kg aan brandstof heeft gekost!

Vandaag hebben we dan onze line briefing gehad. Dit is een kleine briefing waarin beschreven wordt wat er van je verwacht wordt in de komende maanden. Vooral operationele kennis wordt hierin besproken.

De eerste lijnvlucht voor mij, is volgende zondag. Momenteel heb ik dus 4 dagen vrij! Het ideale moment om even uit te rusten.

Vanaf 3 april zal ik dus op de lijn vliegen naar bestemmingen zoals VNO, KRK, MXP, WAW, BUD, CPH, MRS, ... Het leven als piloot gaat dus van start!

Vanaf nu zal ik dus ook veel codes gebruiken voor luchthavens. Je kan deze opzoeken op www.world-airport-codes.com . Een officieuze maar zéér handige website.

Tot de volgende!

No comments: