Wednesday, July 29, 2009

Enkele dagen geleden was het zover.. mijn eerste solovlucht! Dit betekent dat je helemaal alleen, op je eentje in het vliegtuig zit. Hoewel ik al wat solo-ervaring had met zweefvliegtuigen, gaf ook deze eerste solo op 'powered aircraft' weer een mooie 'kick' als ik het zo mag noemen. De eerste solovlucht bestaat uit 3 take-offs en 3 full stop landings, met taxibacks daartussen in.

Na mijn tweede solocheck geslaagd te hebben, mocht ik 30 minuten later mezelf nog eens bewijzen voor mijn eigen instructeur. één traffic pattern gevolgd door een full stop landing en voordat ik het wist zat ik helemaal alleen in de Diamond 4129T. De vlucht zelf verliep zonder problemen. Misschien af en toe eens iets harder landen als we zouden willen, maar men kan niet meteen een vlinder zijn!

Na de vlucht overleefd te hebben, stond er nog een briefing op het programma. Deze zou gaan over "crosscountry" oftewel navigeren. Op deze manier krijg je je dag wel gevuld:

03:00 Opstaan, ontbijten, douchen
04:00 Het busje pakken naar de school
04:05 Vlucht voorbereiden: het weer checken, de status van het vliegtuig, .. en kennismaken met de instructeur van dienst
05:45 Opstijgen met de instructeur die mijn check gaat afnemen
06:15 Landen
06:20 Kijken hoe anderen hun eerste solo doen en ondertussen een nieuwe "mass&balance-sheet" invullen
07:00 Opstijgen met mijn eigen instructeur
07:15 Landen
07:30 Opstijgen, helemaal alleen
08:00 Landen
09:00 Het busje naar huis nemen, eventjes middageten, 15 minuutjes slapen
11:00 Het busje naar de school nemen en de briefing volgen
11:05 Waarnemen dat je briefing 30 minuten vertraagd is
11:30 Beginnen aan de briefing
14:30 Einde van de briefing, naar huis gaan

Uiteraard heb ik hier ook wel het slechtste voorbeeld genomen.

Het voordeel van zo vroeg te moeten opstaan is wel dat de lucht zooo zacht is! Geen turbulentie te bespotten, nergens! We noemen dit ook wel simulatorweer. Persoonlijk sta ik liever om 3u snachts op om dan te vliegen bij 30° als dat ik zou moeten opstaan om 9u en te vliegen bij 40++°. Vanaf 43°c of hoger mogen we trouwens niet meer opstijgen.

Ondertussen gaat het leven hier in Arizona zijn gewone gangetje. Voor morgen sta ik 2x gepland, dat betekent 3u vollebak touch&go's doen op ons lokale luchthaventje. Overmorgen ga ik dan waarschijnlijk mijn eerste navigatievlucht mogen doen, samen met mijn instructeur. Die vlucht in ondertussen al mooi uitgeplot op mijn kaartje, en de VFR-navigation log is al zover als mogelijk ingevuld!

Hieronder kan je enkele foto's en een videootje terug vinden van mijn eerste solovlucht. Enkele vluchten later heb ik ook de mogelijkheid gehad om wat landings te kunnen filmen, dit is het tweede fimlpje.













1 comment:

dirk said...

Proficiat met je prachtige film- en muziekmontage van je eerste solovlucht.
Je hebt er echt je werk van gemaakt.
We hebben met volle teugen genoten.
En zien uit naar meer van dit.

groetjes
ouders van je kamergenoot Matthias